Dethär med halsring

Sen när jag fick sköthäst sommaren/hösten 2012 så har min största dröm varit att kunna rida i såkallat halsring. Detta har legat som ett mål i flera år och känslan av att kunna rida utan kontakt med "huvudet" har jag länge strävat efter. Men någon gång i vintras så började jag ifrågasätta mitt mål efter att jag hade skummat igenom Joannas inlägg om det som ni hittar HÄR. Där hon menar att "det är inte bara att ta av tränset och ta på en halsring." 
Hon tar även upp något som kallas "neckreining"  vilket är att man lägger halsringen som ett tryck på halsen för att kunna styra,stanna osv. Jag började som sagt ifrågasätta mitt mål om att kunna rida i halsring. Anledningen till att jag ville kunna göra det var ju för att visa för mig själv att jag red henne rätt och att det faktiskt går att rida utan träns på Melros också. 
 
 
På senaste år verkar det som att denhär "halsringsgrejen" har blivit väldigt populär och framför allt vanligare. Vilken självklart är kul att mer människor vill kunna rida sin häst med minimal utrustning! Men jag tror vi börjar i fel ände, iallafall jag! Men de första gångerna vi provade utan träns så gick det inget vidare, fokuset försvann och hon förstod att jag nu inte hade någon som helst kontroll över situationen. 
 
Jag vet att det kan gå hur bra som helst för vissa som prövar första gången , men jag började utan någon som helst träning från varken marken eller ryggen. Hon kunde omöjligt vara redo att bli riden utan träns. Nu, några månader senare har mitt mål förändrats och gått från att vara "kunna rida i halsring" till att "kunna rida med min kropp". Jag vill inte ha en halsring för att kunna rida som vanligt, alltså styra,stanna,vända osv med halsringen som två tyglar. Utan jag vill kunna rida med minimala kroppssignaler, sen ifall det betyder att tränset sitter på eller inte är helt betydelselöst. Sen tycker jag att det är jätteroligt att ibland hoppa upp utan träns och se hur bra hon lyssnar vilket ibland har gått bra och ibland inte. Men att kunna rida utan träns är inte så aktuellt just nu, utan det kommer när det kommer.

Postat av: Olivia Gustavsson

Tycker att det här låter analyserat och genomtänkt. Jag håller verkligen med dig!

2014-04-01 @ 06:14:28
URL: http://oliiviiagustavsson.se
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Låter som en superbra idé, tycker jag! :)

2014-04-01 @ 10:05:53
URL: http://neapocalypse.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Har du blogg?

Kommentar: